Äntligen dags för vintercykling!

Vintercykling är lika bra för kropp och själ som sommarcykling. Vi ger dig tips på de bästa cykelprylarna inför vintern.

När snön och kylan kommer bör du ha gjort allt klart för vintercykling. Christian Ekdahl jobbar på ett av XXL:s varuhus som en av våra super cykelexperter. Han delar med sig av sina bästa vintercyklingstips till cykelpendlaren och fritidscyklisten.

Cykeln

Hybrid-, terräng och cyclocross-cyklar ägnar sig bäst för cykling vinterstid. De här cyklarna tål mer och det är också plats att montera dubbdäck på dem.

White CR Pro i vinterlandskap
ÅRET OM: Cykling är härligt för både kropp och själ och vintercykling passar för de flesta.

Vinterföret kan vara oberäkneligt så det gäller att veta hur cykeln beter sig och vara van vid den. Välj inte den dyraste cykeln på 50 000 kronor för vinterscykling eftersom saltsörjan kan skada cykeln.

Fatbike är mer för extremcyklister och cykling i skogen och absolut inte en must för jobbpendlare och citycyklister. Men fatbikes är roligt att cykla med och det finns dubbdäck till fatbikes.

Fatbikes uppe på fjället
HELT UPP PÅ FJÄLLET: Fatbike ger oanade möjligheter för att cykla där du inte trodde det var möjligt.

Elcykel fungerar fint också på vintern. Det är plats till dubbdäck på alla elcyklar XXL säljer. Kom ihåg att räckvidden på elcyklar blir mycket kortare när det är ordentligt kallt. När det är -20 grader ute är batterikapasiteten gärna 40 % mindre än på sommaren. Självurladdningen på batteriet är mycket större i minusgrader.

Goda bromsar

Om vintern bör man helst använda en cykel med skivbromsar. Bromsklossar ger dålig effekt i vått väder och det samlas ofta snö runt däcket och nederst på pinnarna, som gör att bromsklossarna fungerar sämre.

Cyklar

Bra fäste

För att cykla om vintern måste man helst ha dubbdäck. Cyklar man där det är plogat, på landsvägar och i stan, bör man ha däck med 240 dubbar. Man kan eventuellt ha 240 dubbar på framhjulet och nöja sig med 120 på bakhjulet. Det viktigaste är att styringen fungerar och därför bör det bästa däcket monteras fram.

Bild av olika sorters dubbdäck
DUBBDÄCK: På vintern ger dubbdäck ett överlägset grepp på snö och is.

För att cykla i skogen, på grusvägar och stigar är det smart att ha ännu fler dubbar.

XXL får in till försäljning i de närmaste veckorna en helt ny innovativ lösning. Den går under namnet reTyre och här drar man helt enkelt över däcket en cover med dubbdäck på sig. Det hela fästs enkelt med att dra igen en dragkedja.

Dubbdäck

Dubbdäck ska köras in

Dubbdäck ska köras in 50-60 km utan hårda inbromsningar, spinning och sladd. Dubbdäck behöver nämligen tid för att sätta sig, om inte kan de lossna.

Skruva på fram- och bakskärmarna så slipper du få snöslask med salt som skvätter på dig och andra. Använd så långa skärmar som möjligt så att de täcker hjulets övre halva.

Skärmar

Var synlig

Bra cykellampor är helt nödvändigt om vintern. Det är bra att ha ett klart ljus rätt fram, men också ett litet blinkande ljus rättat framåt. Då syns du alltid, också om huvudljuset skulle gå tomt för ström. Batteriet varar mycket kortare när det är kallt.

Foto av cykellampor
FLERA TYPER AV CYKELLAMPOR: Det är bra att ha en riktigt god cykellampa som visar vägen och i tillägg en blinkande lampa som gör att du syns.

Bakljuset måste vara rött och gärna med blinkande ljus, då varar batteriet längre. Vintervägarna är ofta något smalare än om sommaren på grund av plogkanterna. Därför kan det vara bra att ha en laserlampa. Den projicerar två röda säkerhetsstreck bak cyklisten som markerar för bilisterna att de ska hålla sig på gott avstånd.

Du bör dessutom ha reflexer på flera ställen. Det finns reflexspray för kläder som gör dig supersynlig.

Cykellampor

Klä dig riktigt

Gå igenom vad du har av cykelkläder inför vintern. En lång cykelbyxa för vintern, en som är vindtät i fronten, är verkligen nödvändigt. Under den bör man ha ullunderställ. Över det igen kan man gärna dra en vindtät softshelljacka. Om det regnar eller snöar måste man ha ett vattentätt lager ytterst.

En buff värmer bra runt halsen och nacken, välj gärna en i ull. En tunn mössa under hjälmen eller en balaklava är ett bra val. Man bör också ha ett par goda ullsockor.

Vintercyklingskläder
KLÄ DIG RIKTIGT: Det är viktigt att klä sig gott för vintercykling. Ha alltid vindtätt ytterst!
Cykelkäder

Undvik att få kalla fötter

Cyklar man mycket är det ingenting som går upp mot ett par goda cykelskor för vinterbruk. Då blir det plats för ett par ordentliga sulor i ull i tillägg till tunna ullsockor. Egentligen behöver man inte ha neoprenskydd på vinterskorna, bara om man använder vanliga cykelskor. Välj i så fall de tjockaste cykelskoöverdragena i neopren.

Vanliga spd-pedaler fungerar fint också om vintern.

Vintercykelsko

Undgå att frysa om fingrarna

Bild av hummerhandskar
HUMMERHANDSKAR: Varma handskar som är bekväma att använda.

Så kallade hummerhandskar är helt geniala när det är riktigt kallt. Fingrarna hålls samman två och två och värmer varandra (tummen är för sig). En tjock vintervante eller -handske är också bra.

Vind är det värsta när man cyklar om vintern, så se till att allt är vindtätt. Men överdriv inte med all utrustning, pröva dig fram med det du redan har hemma.

Cykelhandskar

Ta vara på din cykel

Salt fräter på metallen. Se därför till att spola saltet av cykeln med jämna mellanrum.

Bild av teflon- och citrusspray
SUPERPAKET: Citrus och teflon är en jättebra kombination.

Ett gott beprövat trix är att avfetta kedjan, kugghjulen och bromsarna med lite citrusspray. Spola av med varmt vatten. Undgå högtrycksspolare. Spraya på med teflon på alla mekaniskt rörliga delar. Spraya inte teflon på bromsklossarna!

Spraya också på teflonspray på ramen efter att du tvättat cykeln. Teflon är vattenavstötande och lägger sig som en hinna som skyddar lacken och metallet mot salt och vatten.

Låt cykeln helst torka inomhus. Ute kan delarna frysa fast pga av vattnet. Om möjligt är det bra att torka cykeln inne på ett bad eller i ett varmt garage.

Underhåll

Service på cykeln

Ta en ordentlig service på bilen innan vintern. Försäkra dig om att alla delar är väl insmorda och fungerar bra inför vintern. När det blir vår ska cykeln vårrengöras. Det är då du ska byta ut delar som blivit nötta under vintern. Speciellt kedjan och kugghjulen behöver ses över.

XXL rekommenderar

White har utvecklat en speciell cykel för vintercykling, White CR Pro. Frontljuset fungerar med dynamo, så du inte behöver gå tom för ström på vintern. Den kommer också med långa stänkskärmar. CR Pro har också bra med bredd i gafflarna så har är det plats för dubbdäck.

Bild av White CR Pro
CYKELN FÖR VINTERPENDLAREN: White CR Pro är utvecklad för cykling året om.

God vintercykling!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *