Bli ett cykeltekniskt geni

Du måste börja någonstans. Det här är de mest grundläggande tekniska sakerna du bör kunna om cyklar.

Cyklar är på olika sätt anpassade till sina respektive användningsområden. Ramen på en stadscykel skiljer sig avsevärt från ramen på en landsvägscykel, eftersom den ena är byggd för komfort och den andra för fart.

Här får du lite information om skillnaderna mellan olika ramar och komponenter, så att du kan välja en cykel som uppfyller dina behov.

Ramar och geometri

Skillnaderna är inte alltid så lätta att se, men de märks när man cyklar. Sittställningen är t.ex. väldigt olika på en stadscykel och en landsvägscykel.

På stadscykeln är sadelstången bakåtvinklad, vilket ger en upprätt sittställning. Framgaffeln är lätt framåtvinklad nedtill, vilket gör att cykeln håller riktningen och blir mer självupprätande.

På landsvägscykeln är sadelstången mindre bakåtvinklad, så att cyklisten hamnar längre fram över pedalerna och framhjulet. Framgaffeln är helt rak, vilket ger full kontroll och bra kontakt med cykeln och underlaget, samtidigt som det kräver mer av cyklisten. Man sitter högre och mer framåtlutad, för att få mindre luftmotstånd.

Sittställningen gör att ramen på en landsvägscykel ger mer kraft ner i pedalerna, mer vikt på armarna och bättre aerodynamik på vägen. Ramen på en stadscykel ger en mer upprätt sittställning och högre komfort på kortare turer.

På alla cykeltyper mellan dessa två ytterligheter är ramen anpassad efter användningen, för bästa möjliga kombination av komfort och fart.

Rammaterial

Cykelramar är vanligtvis tillverkade av aluminium eller kolfiber. Väldigt få är tillverkade av stål, eftersom det starka stålet också är tungt och kan rosta. Aluminium är nästan lika starkt, men mycket lättare och dessutom rostfritt.

Kolfiber används främst på dyra cyklar, där vikt och aerodynamik är viktiga faktorer. Kolfiber tål inte stötar särskilt bra, men är väldigt styvt, starkt och lätt.

Bromsar

På cyklar finns det flera typer av bromsar, med olika egenskaper. Dessa är de fyra vanligaste.

V-broms

Den enklaste, minst integrerade bromstypen. Monterad på gaffeln fram och bak. Gummiklossar pressar mot fälgen och bromsar cykeln. Ger god bromsverkan i torrt väder och sämre i vått väder. Jämnheten (modulationen) varierar från broms till broms. Låg vikt. Sliter på fälgen. Används när det är viktigt med lågt pris, låg vikt och/eller enkelt underhåll.

Navbroms

Bromsband inuti navet (hjulets mitt) bromsar själva navet. Navbromsar finns endast för bakhjul. Kräver mer kraft för att stanna cykeln, och därför används benen/pedalerna för att bromsa. Tung, solid och i stort sett underhållsfri.

Skivbromsar, mekaniska och hydrauliska:

På mekaniska skivbromsar drar spaken på styret i en vajer, som pressar klossar i ett bromsok mot en skiva på navet. Skivbromsar är väldigt bra och tar jämnt oavsett väder. Kräver inte mycket underhåll.

Hydrauliska skivbromsar är ganska lika mekaniska, men här pressas hydraulolja genom en slang från bromshandtaget till bromsoket. I bromsoket pressar en hydraulisk stämpel klossarna mot bromsskivan på navet.

Hydrauliska skivbromsar ger extremt bra effekt, med mycket pålitlig och jämn modulation. (Används även i alla moderna bilar.) Bäst bromsverkan, dyra, lite högre vikt än övriga bromstyper. Kräver inte mycket underhåll.

Växlar

De vanligaste växeltyperna på cyklar är antingen nav- eller kedjeväxel.

Navväxel

Sitter inuti bakhjulets nav. Vanligtvis 2–9 växlar. Vajern styr utväxlingen/växlarna mekaniskt. Slutet, slitstarkt och hållbart system. Kräver minimalt med underhåll. Vanligast på stads- och hybridcyklar. Växling sker när pedalerna är stilla.

Kedjeväxel

6–30 utanpåliggande växlar i olika utväxlingar, på en kassett bak. 1, 2 eller 3 drev/klingor på vevpartiet. Kallas t.ex. 3 x 10 (3 kugghjul fram och 10 kugghjul bak). Kedjeväxlar kräver underhåll samt korrekt användning. All växling sker medan du trampar lätt framåt.

På senare tid har det blivit vanligare med 1 x 11 eller 1 x 12 på terrängcyklar, d.v.s. 11 eller 12 utväxlingar på kassetten och bara 1 drev/klinga på vevpartiet. Utväxlingens ytterpunkter börjar närma sig 3 x 10, men ger mer slitage och mindre täthet i växlarna. Ger mindre risk för fel/skador under användning och är några hundra gram lättare.

På kedjeväxlar styr vänster växelreglage framväxeln och höger växelreglage bakväxeln.  Försök att växla så att kedjan är så rak som möjligt mellan det främre och bakre kugghjulet – det ökar livslängden avsevärt på kugghjul, växlar och kedja. Vanligast på el-, terräng-, cyclocross- och landsvägscyklar.

Hjul

Ett komplett hjul består av nav med lager och axel, ekrar, fälgring och däck. (Och kassett, om man har kedjeväxel. Och bromsskiva, om man har skivbroms.)

Vanligast är enkelbottnade fälgar i aluminium, som är lätta och starka nog för det mesta. Som regel är även ekrarna och ekernipplarna i aluminium.

Dubbelbottnade fälgar är starkare och lite mer stabila, men också något tyngre. Används ofta på terräng- och landsvägscyklar i mellanklassen och uppåt. Det finns fälgar med olika profiler, beroende på användningsområde och däcktyp.

Kolfiberfälgar används bara på dyrare cyklar, eftersom priset är högt. Kolfiber är styvare och stabilare än aluminium.

Hjulets bredd och diameter anpassas också efter cykelns användningsområde, komfort och fart. Hjul med stor fälgdiameter, t.ex. 29 tum, ger högre komfort på ojämnt underlag, men är också tyngre.

Däck

Det finns tre typer av cykeldäck; Clincher (däck och slang separat), Tubdäck (däck med integrerad slang) och Tubeless (slanglösa däck). Clincher-däck används på alla typer av cyklar, Tubeless på terräng- och landsvägscyklar och tubdäck endast på landsvägscyklar. Fälgen måste vara anpassad efter den däcktyp som används.

Clincher-däck med slang sitter fast i fälgen innanför den höga fälgkanten. Tubdäck limmas eller tejpas fast i fälgen, medan Tubeless-däck limmas med en latexbaserad ”gegga”. Denna ”gegga” tätar också små läckage som ev. uppstår.

På en terrängcykel är däckbredden/-höjden stor, för bättre bärförmåga och anliggningsyta. Det ger också mer volym, så att man kan ha lägre lufttryck på blött underlag. Mönstret är grovt, för att ge bästa möjliga grepp på ojämnt underlag.

På en landsvägscykel är däcken smala, ganska låga, nästan omönstrade och har lågt rullmotstånd. Det ger lägre komfort, men högre fart.

Pedaler

Allt fler cyklister väljer klickpedaler framför klassiska plattformspedaler. Orsaken är att trampeffekten är upp till 40 % bättre med klickpedaler. Man får extra effekt av att kunna dra upp pedalen igen, eftersom skon sitter fast i pedalen.

På hybrid- och stadscyklar måste man själv bedöma om klickpedaler är nödvändigt eller ej. Eftersom man ofta stannar i stadstrafik kan det vara lite krångligt. Det finns också bra kombipedaler, med klick på den ena sidan och plattform på den andra.

Till landsvägscyklar finns det flera olika pedaler att välja mellan. Trampeffekten är ungefär densamma på alla varianter, så det är en fråga om tycke och smak.

 

Cyklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *