Terrängcykeln som fungerar till det mesta

,

Den framdämpade cykeln passar lika bra till vardags i stan som i skogen på helgerna.

Att cykla är roligt och ger bra motion, och ger dig tillgång till fantastiska områden där bilar inte kommer fram. Det finns dessutom en terrängcykel som är mycket allsidig och kan användas till mycket, både på och utanför asfalten – den framdämpade terrängcykeln eller ”hard tail”. Det betyder att den har dämpning fram, i gaffeln.

Användningsområde

En framdämpad cykel är konstruerad för att användas i terrängen och på grus- och skogsbilvägar, men kan användas till och från både jobbet och träningen samt för terrängcykling. (Som en jämförelse är hybridcykeln en blandning av landsvägs- och terrängcykel, för lite snabbare transport på jämnt och något ojämnt underlag.)

Fördelar

Den största skillnaden mellan en framdämpad terrängcykel och en hybridcykel är att den förstnämnda är konstruerad för tuffare användning i terrängen. Den har dessutom lättare växlar för att kunna forcera brantare backar i terrängen.

Breda däck med grovt mönster ger bättre grepp på ojämnt underlag. Sittställningen är något mer upprest än på hybriden, för bättre kontroll i lägre hastigheter. Själva hjulen är 27,5 eller 29 tum.

27,5-tumshjulen är lekfulla och lätthanterliga i terrängen och passar även kortare cyklister mycket bra. 29-tummaren är lite tyngre att hantera, men rullar lättare över ojämnheter tack vare en bättre ”angreppsvinkel” på hjulen.

Stötdämparen i gaffeln ger bättre och säkrare köregenskaper än en odämpad cykel. När ett dämpat hjul studsar på ojämnt underlag får det snabbare kontakt med underlaget igen så att du får tillbaka kontrollen och styrförmågan. Dessutom är det behagligare för händerna, handlederna och överkroppen.

Dämparen

Många dämpargafflar har s.k. ”lockout”, dämparlås, i högsta läget. Det är användbart i uppförsbackar, där cyklisten ”gungar” mer under trampningen. Då slipper du förlora kraften nedåt i en ”upplåst” gaffel som gungar med. På en del cyklar kan du koppla ur lockout-funktionen från styret, annars gör du det manuellt på ena sidan av gaffeln.

Alla dämpargafflar har ”slaglängd”, det vill säga hur mycket den kan flytta sig. Slaglängden är vanligtvis 100–120 mm på en framdämpad cykel. Det ger bra dämpning i relativt tuff terräng.

Själva dämpningen varierar beroende på om det är luft eller olja som dämpar. På vissa dämpare kan höjden och slaglängden justeras. Dämpargaffeln kräver lite underhåll, hur ofta beror på användning och distans. Detta gör du bäst i att överlåta på en cykelverkstad. Du märker när den behöver service eftersom den ofta blir ”slapp” i fjädringen eller inte håller sig uppe.

Ram

Framdämpade cyklar finns med både aluminiumram och kolfiberram. En aluminiumram är stark, robust, relativt lätt och så styv som du vill betala för. Kolfiberramar är lite starkare, styvare och lättare än aluminiumvarianterna, men samtidigt dyrare.

Framdämpad terrängcykel på fjället.
STORSLAGNA UPPLEVELSER: Ta med dig vardagscykeln på de mest storslagna upplevelserna över hela landet.

Smarta tillbehör till den framdämpade cykeln

Terrängcyklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *