Sju snabba fotbollsövningar som du kan träna på

De här övningarna tränar både bollkontroll och teknik, och allt du behöver är en fotboll.

Att bli en skicklig fotbollsspelare handlar mycket om att bli vän med bollen. Och om ni ska bli bra vänner måste du och fotbollen tillbringa massor av tid tillsammans.

Koner, mål och lagkamrater är alltid bra, men det är träningen du utför ensam med bollen som är det kanske allra viktigaste, och det är bara fantasin som sätter gränserna för vad du kan göra med en fotboll eller två.

Här nedan kan du se sju korta videor med bra fotbollsövningar som förbättrar både teknik och bollkontroll.

Föra bollen med sulan

För bollen med dig genom att dra runt den med skosulan. Du ska endast använda sulan när du förflyttar bollen. Kom ihåg att växla mellan vänster och höger fot.

Föra bollen bakåt med sulorna

För varje steg du tar bakåt ska du dra med dig bollen med sulan. Använd endast sulan och växla fot efter varje steg. Det blir ett slags hoppande gång bakåt, med bollen under fötterna.

Föra bollen med sulan i slalom mellan fötterna

Den här övningen är lite mer avancerad. Dra bollen med höger sula över mot vänster, samtidigt som du korsar över med vänsterfoten. Då hamnar bollen på utsidan av vänsterfoten. Nu är bollen redo att dras åt motsatta hållet igen, med vänster sula över till höger, samtidigt som du nu korsar över med högerfoten. Upprepa. Ta det lugnt och hitta kontrollen innan du ökar tempot.

Trixa med studs i marken

Många tycker att det är svårt att hålla bollen i luften hela tiden när man trixar. Med den här övningen låter du bollen studsa i marken en gång mellan varje tillslag. Då får du mer tid för nästa tillslag medan du trixar. Perfekt övning för mindre barn som vill lära sig trixa.

Föra två bollar samtidigt

För den här övningen behöver du naturligtvis två bollar. Här ska du försöka föra båda bollarna framåt samtidigt, med ett tillslag på varje boll varannan gång. Hitta kontrollen och gör det långsamt i början! Öka tempot efter hand. Försök lyfta blicken samtidigt.

Mottagning och passning med varannan fot

En klassisk övning som lär dig passa bollen vidare så snabbt som möjligt med hjälp av två tillslag. Använd en vägg eller liknande, eller träna tillsammans med en vän. Mottagningen ska ske med insidan av höger fot i riktning mot vänster, för att därefter passa tillbaka med vänster. Därefter omvänt. Du ska bara växla stödben för den nya passningen, i annat fall är inte mottagningen tillräckligt kontrollerad.

Snurra med bollen på fötterna

Försök dra med dig bollen runt kroppen samtidigt som du står på ett ben och använder det andra för att ha kontroll på bollen. Byt fot längs vägen. Var försiktigt så att du inte blir för yr.

Lycka till!

LÄS ÄVEN: Skadeförebyggande program för fotbollsspelare
LÄS ÄVEN:  Så blir du bättre på att trixa

Fotboll

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *