Hinderlopp – utmana din mentala och fysiska styrka

Är du redo för iskallt vatten, lera, repklättring, monkey bars och stupbranta backar?

Det är nämligen bara några exempel på vad som kan vänta dig om du deltar i ett hinderlopp.

Det låter kanske som rena självplågeriet, men faktum är att allt fler människor – både elitidrottare och motionärer – har fått upp ögonen för denna relativt nya sport.

Själva konceptet är inte nytt, men tidigare förknippades hinderbanor främst med idrottslektioner och militär träning. Det är först på senare år som hinderlopp har utvecklats till en tränings- och tävlingsform för alla.

Vad är hinderlopp?

Hinderlopp är helt enkelt ett lopp, gärna helt eller delvis i terräng, som vanligtvis är 5 km eller längre. Men till skillnad från vanliga löptävlingar är banan försedd med allt från relativt enkla till mycket krävande hinder som du måste ta dig förbi.

Det är en utmaning såväl konditionsmässigt som fysiskt och mentalt.

Kirsten Jørgensen i XXL:s utvecklingsteam är en av dem som har fastnat för hinderlopp. Hon blev utmanad att ställa upp i tävlingen Tough Viking i Sverige, och i maj 2015 var debuten ett faktum.

Bild av Kirsten Jørgensen, som tar sig över ett hinder under hinderloppet Toughest i Oslo.
JÄTTEHOPP: Kirsten i fullt språng över hindret Dragons Back under Toughest i Oslo.

– Jag kom till start i löst sittande kläder, kompressionsstrumpor och Nike Free-skor. Med undantag för kompressionsstrumporna var det definitivt inte det bästa valet av utrustning till ett hinderlopp, men jag hade ju ingen aning om vad jag hade gett mig in på. ”Oj, är det det här vi ska göra?”, tänkte jag där jag stod på startlinjen, säger Kirsten.

– Det var sjukt jobbigt, trots att det bara var 5 km. Jag var helt slut, men fick samtidigt en enorm adrenalinkick. Och när jag väl hade genomfört loppet var jag otroligt nöjd med mig själv. Man har tagit ut sig till max och har ont i hela kroppen, men den första tanken när man har passerat mållinjen är ändå: ”Det här vill jag göra igen!”.

Kan alla delta i ett hinderlopp, eller måste man vara extremt vältränad?

Bild av kvinna som klättrar i rep
UTMANANDE: Repklättring är en del av det du kan kan behöva brottas med i ett hinderlopp. Här är det den 2XU-sponsrade utövaren Lene Mari Bergerud som imponerar i repet.

Om man vill göra riktigt bra ifrån sig krävs det att man är vältränad.

Men om det viktigaste inte är att vinna, utan att delta och få en upplevelse för livet, är hinderlopp en sport som de flesta kan ägna sig åt.

De flesta loppen är upplagda så att du inte måste klara alla hinder för att ta dig igenom banan.

Om du inte klarar ett hinder, eller inte vågar prova, så finns det straffrundor. Antingen får du springa en extra runda eller göra burpees, armhävningar eller något liknande.

Det är dessutom tillåtet att hjälpa varandra över hindren. Stämningen är oftast mycket god och kamratlig deltagarna emellan, och vänliga klappar på axeln och uppmuntrande tillrop är vanligt förekommande från både medtävlare och åskådare.

Hur tränar man inför ett hinderlopp?

Det är av förklarliga skäl en fördel om man har tränat en del innan loppet.

– Med ett bra träningsunderlag får man självklart en bättre upplevelse, säger Kirsten.

Så här förbereder du dig inför ett hinderlopp:

– Det bästa är att träna så varierat som möjligt, säger Kirsten.

Greppstyrka och kondition är extra viktigt, men hela kroppen sätts på prov under tävlingens gång.

– Att anmäla sig till ett hinderlopp är den perfekta moroten för att komma igång med träningen, slår Kirsten fast.

Hinderlopp har blivit väldigt populärt bland många som tränar crossfit. Allt fler gym har dessutom speciella pass som hjälper dig att komma i form inför ett hinderlopp. Men du behöver inte ha ett gymkort för att börja träna.

Kombinera löpning med ett pass i ett utegym eller en träningspark för att träna armgång i monkey bars och sätta greppstyrkan på prov. Då får du dessutom frisk luft på köpet.

Det finns också mycket bra utrustning för hemmaträning, till exempel pullupsstänger, hopprep, gummiband, medicinbollar och kettlebells, som gör att du kan träna hela kroppen utan att behöva gå till gymmet.

Vilken typ av kläder, skor och utrustning bör man välja?

Du kan egentligen ha på dig vad som helst när du deltar i ett hinderlopp, men vissa kläder och skor bättre än andra – vilket Kirsten fick erfara första gången hon var med.

Skor:
På startlinjen i ett hinderlopp kan man se allt från barfotaskor, som Vibram FiveFingers och VivoBarefoot, till vanliga löparskor för asfalt eller terräng. Mycket handlar om tycke och smak.

Ett tryggt och bra val är emellertid lätta, men styva, terrängskor med grov sula och dobbar, som till exempel vissa av modellerna från Inov-8 och Salomon. Med den här typen av skor är du väl rustad för all slags terräng.

Grövre sula och större dobbar ger dessutom bättre grepp på vissa av hindren, vilket gör det lite enklare att klara dem.

Men det viktigaste av allt är att du har hunnit springa in skorna innan loppet och att du använder bra, tekniska sockar, så att du undviker friktion. Det är inte roligt att drabbas av skavsår eller blåsor under tävlingen.

Se alle terrängskor

Kläder:
Under ett hinderlopp behöver du kunna krypa, klättra, hoppa, bära, rulla och, inte minst, ta dig igenom hinder som består av vatten.

Plagg i naturmaterial, som exempelvis bomull, suger åt sig vatten och kan upplevas som tunga och kalla.

Tekniska, snabbtorkande och åtsittande kläder, som kompressionstights och kompressionstoppar, är därför att rekommendera.

Bild av man som hoppar over hinder under tävling.
SPÄNSTIG: 2XU-utövaren Robin Amundsen forcerar enkelt ett hinder. Åtsittande kläder med mycket elasticitet ger bra rörelsefrihet och torkar snabbt, och terrängskon ger bra grepp oavsett underlag.

Om det är varmt ute kan det vara bra att välja korta tights och kortärmad topp. Men tänk på att långa tights och toppar ger lite mer skydd när du kryper eller kravlar genom grus och lera.

Du hittar ett brett urval av kompressionstights till dam här.

Och här hittar du kompressionstights herr.

Handskar:
En av de mest debatterade frågorna inom hinderloppsvärlden är om det lönar sig att använda handskar eller inte. Dina händer får ett bättre skydd om du använder handskar, men det finns de som hävdar att våta handskar ger sämre grepp på vissa hinder.

Här får du nästan prova dig fram och se vad du själv föredrar. Ett par billiga arbetshandskar är en bra start om du vill testa dig fram.

Pulsklocka:
Fördelen med en pulsklocka är att du lättare kan hålla ett jämnt och bra tempo och får lite bättre koll på hur långt du har sprungit. Men se till att pulsbältet sitter ordentligt så att det inte lossnar när du tar dig över hindren.

På XXL har vi pulsklockor från såväl Polar, Garmin, Suunto och TomTom och du hittar vårt urval här. 

Actionkamera:
Många tycker det är kul att använda GoPro och andra actionkameror vid hinderlopp. Perfekt om du vill dokumentera dina upplevelser.

Hur hittar man hinderlopp att delta i?

Det finns flera stora hinderlopp i Norden. Toughest och Tough Viking arrangerar lopp i flera av de nordiska länderna. Dessutom finns det många lokala tävlingar.

Här hittar du en översikt över en stor mängd hinderlopp i hela Europa.