Intervallfavorit: Fartlek

Det här roliga intervallpasset passar både nybörjaren och dig som springer mycket.

Som namnet antyder är fartlek helt enkelt en lek med tempo.

Du ska springa/hålla dig i rörelse hela tiden, samtidigt som du lägger in variationer i tempot längs vägen.

Du styr enkelt hur tufft eller lätt passet blir, beroende på hur långt du vill springa, hur många intervalldrag du kör och hur länge du håller på.

Närbild av New Balance Vazee Prism V2.
VÄLSKODD: Välj löparskor som passar till din fot och ditt löpsteg. New Balance Vazee Prism V2 (bilden), är en stabil mängdträningssko med fast och responsiv dämpning.

Impulsiv fartlek

Det finns flera sätt att genomföra fartlek på.

Impulsiv fartlek är en rolig variant där intervallerna bestäms efterhand som du ser möjligheterna. Om det finns lyktstolpar längs vägen kan till exempel ett intervalldrag bestå av att springa snabbt från första till tredje lyktstolpen. Om det kommer en uppförsbacke kan draget bestå av att höja tempot uppför backen. Kanske dyker det upp en trappa som du kan spurta uppför. Mellan de olika dragen joggar du i lugn takt eller går, gärna i 30–60 sekunder.

Den här varianten är perfekt för dig som föredrar träning utan fokus på tider och distanser. Den passar dessutom bra att köra tillsammans med andra. Då kan ni turas om att välja intervalldrag. Kör dragen som en tävling där det handlar om att komma först till intervallets slutpunkt, eller turas om att välja tempo för intervalldraget.

Andra varianter på fartlek

Om du springer i ett område med kuperad terräng är en annan variant att låta uppförsbackarna styra dig. Då ökar du farten i alla uppförsbackar och sänker tempot mellan backarna.
Ett annat alternativ för dig som tycker om att springa med klocka är löpning med tidsstyrda, inlagda tempohöjningar. Du kan till exempel springa i lugnt tempo med 30 sekunder tempohöjning varannan eller var tredje minut. Under de 30 sekunderna med tempohöjning ska farten vara hög. Du ska ha en markant temposkillnad mellan intervalldragen och den lugna löpningen mellan dragen. Du kan även variera längden på tempohöjningarna.

Kort sagt är det bara fantasin som sätter gränserna när du tränar fartlek. Det enda du måste komma ihåg är att du ska hålla dig i rörelse hela tiden och att det ska vara variation i tempot.

Fartlek är ett roligt och motiverande träningspass som passar både dig som precis har kommit igång med löpningen och dig som tränar mycket eller springer aktivt.

Läs även: Favoriten bland intervaller: 4 x 4

Läs även: Testa terränglöpning

Löparskor Träningskläder Pulsklockor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *