Kom igång med löpningen

Det är dags att snöra på sig löparskorna, för nu är löparsäsongen i full gång.

Med behagliga temperaturer känns det genast mer lockande att sätta på sig löparskorna och ge sig ut på löprundor i friska luften.

Löpning är en både utmanande och effektiv träningsform och därmed en optimal vardagsaktivitet – som snabbt ger resultat för både kropp, hälsa och sinne.

Vi har träffat Mizunos experter, som har flera bra tips på hur man kommer igång med löpningen.

LÄS ÄVEN: Testa terränglöpning

Tips för att börja med löpträning

Svenn Terje Østensen har jobbat med varumärket Mizuno i 20 år. Som varumärkeskoordinator har han goda kunskaper om framför allt löparskor, men även om löpning som träningsform.

Han har tre enkla råd till dig som vill börja med löpning som vardagsträning.

– Ta det lugnt i början, så kommer glädjen och framstegen efter hand.
– Löpträna för att du vill, inte för att du måste. Tänk på att lite träning är bättre än ingen alls.
– Gläd dig över att se formen förbättras, både fysiskt och psykiskt.

Han tipsar samtidigt om ett enkelt löpprogram för nybörjare och hänvisar till «10-veckorsprogrammet».

Mizuno Wave Rider 20 herr
NEUTRAL: Mizuno Wave Rider 20 GTX är en lätt löparsko. Neutral. På bilden visas herrmodellen.

«10-veckorsprogrammet»

Träningen ska genomföras varannan dag, fyra gånger i veckan.

Vecka 1: Jogga i 2 minuter, gå sedan i 4 minuter. Repetera 5 gånger.
Vecka 2: Jogga i 3 minuter, gå sedan i 3 minuter. Repetera 5 gånger.
Vecka 3: Jogga i 5 minuter, gå sedan i 2,5 minuter. Repetera 4 gånger.
Vecka 4: Jogga i 7 minuter, gå sedan i 3 minuter. Repetera 3 gånger.
Vecka 5: Jogga i 8 minuter, gå sedan i 2 minuter. Repetera 3 gånger.
Vecka 6: Jogga i 9 minuter, gå sedan i 2 minuter. Repetera 2 gånger. Jogga sedan i 8 minuter.
Vecka 7: Jogga i 9 minuter, gå sedan i 1 minut. Repetera 3 gånger.
Vecka 8: Jogga i 13 minuter, gå sedan i 2 minuter. Repetera 2 gånger.
Vecka 9: Jogga i 14 minuter, gå sedan i 1 minut. Repetera 2 gånger.
Vecka 10: Jogga i 30 minuter.

Social löpning tillsammans med andra

Något som absolut kan öka motivationen är att träna tillsammans med andra. Ta med dig din sambo eller kompis ut på löprundan, så blir det mycket lättare att motivera varandra.

– Tänk på att du vill uppnå ökad fysisk och mental styrka, mer energi, känslan av att klara av något – och inte minst det goda samvetet när du sjunker ner i soffan efter ett träningspass, säger Svenn Terje.

Illustrationsfoto av Mizuno Wave Inspire 13.
DÄMPNING: Mizuno Wave Inspire 13 är en väldämpad löparsko. Överpronation. Finns för både dam och herr.

Utmana dig själv med realistiska mål

För att löpträningen ska kännas lustfylld gäller det att sätta upp delmål under resans gång.

Det kan vara kortsiktiga mål som man vill uppnå, till exempel att putsa kilometertiden med några sekunder eller öka distansen med några hundra meter, eller mer långsiktiga mål, som att genomföra ett tävlingslopp.

– Det är viktigt att du sätter upp realistiska mål, säger Svenn Terje.

Och när du känner dig redo uppmanar han dig att anmäla dig till ett lopp för extra motivation.

– Det händer något med dig när du får ett startnummer på bröstet, oavsett om du ska springa tre kilometer i ett lokalt lopp eller en helmara. – Det ger en känsla av att klara av något och du blir garanterat sporrad att fortsätta med löpning.

LÄS ÄVEN: Intervallfavoritt – Fartlek

Träningskläder

 

Man som springer längs vattnet med Mizuno löparskor och löparkläder.
KOMFORT: För att underlätta löpträningen är det först och främst viktigt med bra löparskor, men även behagliga löparkläder som leder bort fukt från kroppen. FOTO: Mizuno

Utrustningtips inför årets löparsäsong:

– Det är viktigt med stabila och väldämpade löparskor för att minska belastningen på kroppen. Belastningen är tre till fem gånger din egen kroppsvikt för varje gång du sätter ner foten.

– Be om hjälp i butiken för att avgöra om du har ett neutralt löpsteg eller behöver extra pronationsstöd.

– Använd löparstrumpor som leder bort fukt och undvik vanliga bomullsstrumpor.

– Tänk på att variera både löparskor och underlag för att undvika belastningsskador.

– Glöm inte att löparskor är en färskvara och kan vara utslitna även om de ser fina ut. – Byt ut löparskorna när du märker att dämpningen och responsen inte längre är lika bra.

Löparskor

LÄS ÄVEN: Så undviker du löparskador

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *