Kom igång med träningen

Här är tipsen som hjälper dig igång med nyårslöftet och håller träningsmotivationen uppe även när januari är över.

Tillhör du dem som började träna efter ett nyårslöfte inför 2017? Du är inte ensam. Januari är vanligtvis den månad som gymmen får flest nya medlemmar. Men nästan lika säkert som att det är kö till löpbanden under årets första månad är det att många nya medlemmar ger upp i februari.

Det är en tuff uppgift att ta sig ur soffan och, inte minst, behålla träningsmotivationen efter årets första veckor. Vi ger dig några tips som gör det lite lättare att komma i gång med nyårslöftet och att hålla det.

Man och kvinna som kastar medicinboll.
EFFEKTIVT: Träning är ett fantastiskt sätt att få mer energi, bli starkare och piggare. Men det kan vara en utmaning att komma igång och få goda vanor. (Foto: Kyle Meyr/Reebok)

Gör en realistisk plan

Nytt år, nya möjligheter. Det är lätt hänt att gå all in när du ska börja bli piggare och mer hälsosam. Att träna nästan varje dag låter ju bra. Men är det realistiskt? Alltför höga ambitioner ger också en större fallhöjd och det är lätt att tappa motivationen när du inte klarar att följa planen.

Kvinna som tränar med combat rope.
VAR MÅLINRIKTAD: En bra och realistisk plan gör det lättare att hålla träningsmotivationen uppe. (Foto: Kyle Meyr/Reebok)

Ställ dig frågan hur ofta det är realistiskt att du har tid att träna. Kanske är det bara en dag i veckan, kanske är det tre. Bestäm fasta dagar för den planerade träningen i den grad det är möjligt. De dagarna är det träning som gäller och du får tacka nej till fikat eller pubrundan. Med fasta träningsrutiner är det lättare att komma iväg. All extra träning utöver de fasta passen blir en fin bonus.

Glöm inte att det finns många sätt att smygträna lite i vardagen också. Gå en extra kilometer när du är ute med hunden, byt ut hissen mot trappan och byt ut bilen mot cykeln så ofta du kan. Att få till en varaktig förändring handlar om både stora och små saker.

Överdriv inte

Vägen till varaktig förändring är gradvis progression. Det är bra att vara entusiastisk och du ska så klart utmana dig själv, men om ditt första träningspass gör dig så stel att du tror att du inte klarar att röra dig normalt de närmaste två veckorna är det lätt hänt att tappa motivationen.

Särskilt om du börjar träna styrka är det viktigt att tekniken finns där innan du börjar lyfta tunga vikter. Annars är det lätt att dra på sig skador. Fråga gärna en personlig tränare eller någon du känner med stor träningserfarenhet om hjälp ifall du är osäker.

Man som tränar i Abilica PowerRack.
TEKNIK: Fokusera på att lära dig rätt teknik innan du börjar lyfta tungt. Då är det lättare att undvika skador. (Foto: Abilica)

Hitta de träningsformer och den träning som passar dig

Vi har alla olika preferenser när det gäller vad vi går igång på. Kanske är ett gym med mycket folk, gruppass och styrketräning med vikter perfekt för dig. Kanske blir du mer motiverad av att snöra på dig joggingskorna och ta en löprunda i skogen. Eller också tycker du att det är lättast att få gjort den där träningstimmen hemma.

Hitta de träningsformer som passar dig och som ger dig lust att träna.

Se samtidigt till att träna varierat, och utmana gärna dig själv med jämna mellanrum. Det är bra för både den mentala och fysiska hälsan. Det kan vara smart att få in både styrka och kondition i träningen.

Kvinna och man som hoppar över Abilica EqualizerBars.
TRÄNINGSGLÄDJE: Välj en träningsform som du tycker om, så är det lättare att hålla motivationen uppe. (Foto: Abilica)

Träna med en kompis – eller fem

Tycker du att det är svårt att komma iväg på träningen på egen hand? Bestäm med en kompis eller flera. Det är svårare att backa ur när andra förväntar sig att du kommer. Att träna tillsammans gör dessutom träningen till en social aktivitet. Tänk så bra att byta cafébesöket och en pratstund mot cirkelträning och en pratstund!

Rätt utrustning

Du behöver inte så mycket utrustning för att komma igång med träningen.

Skor

Något av det viktigaste att investera i är emellertid ett par bra skor.

För löpning bör du ha ett par löparskor som passar dina behov. Viktiga faktorer att tänka på är vilket slags löpsteg du har (överpronation, normalpronation eller underpronation/supination), passformen, om du är tung eller lätt, hur ofta och långt du tänker springa och vilket slags underlag du ska springa på.

Löparskor

 

Om du ska lyfta vikter bör du välja en specifik träningssko för detta. Du kan läsa mer om hur du väljer rätt träningsskor här.

Träningsskor

 

Träningskläder

Eftersom träning och transpiration har en tendens att gå hand i hand är det smart att välja bort kläder i bomull och istället använda plagg som är gjorda för träning. Tekniska träningskläder andas och leder bort fukt och ger bättre komfort under träningspasset.  Strumpor i funktionsmaterial är ett måste. De minskar risken för skavsår och vattenfyllda blåsor på fötterna. Du kan läsa mer om hur du klär dig för löpning i vinterväder här.

Träningskläder

 

Pulsklocka

En pulsklocka är inget måste men roligt att ha och en bra motivationsfaktor. När du tränar med puls är det dessutom lättare att hålla rätt tempo under passet. Läs mer om träning med pulsklocka här.

Pulsklockor

 

Musik

Vissa föredrar att träna i tysthet. Om du behöver musik för att bli sugen på träning är det inte så dumt med ett sportarmband. Kolla också in alla hörlurarna på XXL:s teknikavdelning. Om du köper ett par med bluetooth® slipper du att ha en massa sladdar som kan komma i vägen när du tränar.

Dessutom finns det träningsutrustning för den som vill träna hemma på XXL.se.

Behöver du hjälp att hitta rätt utrustning för träningen? Den duktiga personalen i våra butiker hjälper dig gärna.

Kör hårt, och lycka till med träningen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *