Redcord – effektiv slyngträning för alla nivåer

Med Redcord kan du träna hela kroppen hemma, oavsett form och ålder.

Du kanske har sett Redcord i ett hörn på gymmet, hemma hos någon bekant eller kanske i grannens garage? Det är de där långa, röda repen som hänger ner från en ställning i taket. Detta är en träningsform för alla, som du enkelt kan komma igång med hemma på egen hand.

– En av de stora fördelarna med Redcord är att alla övningar är väldigt lätta att nivåanpassa, säger Erik Skjerve.

Erik är certifierad träningsinstruktör i Redcord och försäljnings- och marknadschef på Mylna Sport. Han ska hjälpa oss att få en närmare inblick i fördelarna med slyngträning.

Redcord passar alla

Redcord Trainer illustrationsbild
LÄTT ATT ANVÄNDA: Redcord Trainer är lätt att hänga upp, tar liten plats och kan läggas undan om du inte vill ha den hängande permanent . FOTO : Redcord / Mylne

Slyngträning är inte bara ett bra alternativ till traditionell styrketräning, utan dessutom en jättebra träningsform när det gäller att förebygga skador, stimulera coremuskulaturen och förbättra kroppskontrollen.

– Redcord passar alla som vill hålla sig skadefria och undvika värk i rygg och nacke samt för dem som vill känna sig starka, fortsätter Erik.

Fysisk form, kön eller ålder spelar ingen roll. De justerbara repen gör att du enkelt kan anpassa övningarna efter dina förutsättningar. Sakta men säkert kan du utmana dig själv mer och mer.

Övningarna kan göras stående, sittande, liggande, hängande – beroende på vilka övningar du väljer och vilket träningsbehov du har.

Redcord för nybörjare

Om du inte är så vältränad, eller aldrig har tränat med slyngor tidigare, kan det vara bra att boka tid hos en Redcord-instruktör eller fysioterapeut för att få en ordentlig introduktion till träningsformen. Då kan du få bra tips på övningar och vägledning i hur du ska träna med rätt teknik.

Men det går också att komma igång utan hjälp. På internet finns massor av videos med Redcord-övningar, som du kan använda för att komma igång. Det gäller att välja rätt övningar och justera repen till en nivå som är lagom utmanande.

Erik beskriver fördelarna genom ett exempel med klassiska «push-ups» (armhävningar).

– En person som inte är stark nog att göra push-ups på golvet kan utan problem göra det i Redcord, genom att justera slyngan. Samtidigt kan det vara så jobbigt att göra push-ups i Redcord, att en person som enkelt klarar 50 eller 100 push-ups på golvet får sig en rejäl utmaning.

Med hjälp av träningsaffischen som medföljer och videos med Redcord-övningar är det inga problem att komma igång med träningen.

Kombinera Redcord med din vanliga träning

För dig som tränar mycket kan Redcord hjälpa kroppen att tåla belastningen från övrig träning. Själv är Erik maratonlöpare, och han kombinerar löpning med slyngträning.

– För maratonlöpare är det till exempel viktigt med en tillräckligt stark coremuskulatur för att orka ha en bra löpteknik under långa distanser och en bra stödmuskulatur runt knän, höfter och vrister. Allt detta kan man uppnå med Redcord.

Slyngträning är ett bra komplement till högintensiva träningspass. Övningarna genomförs i ett lugnt, kontrollerat tempo och ger bra effekt, eftersom man stimulerar både stora muskelgrupper och stödmuskulatur samtidigt som man får en bättre kroppskontroll.

Vanligt bland elitidrottare

Slyngträning är väldigt populärt bland utövare på elitnivå inom alla idrottsgrenar – vare sig det är alpint, fotboll, handboll eller längdskidåkning.

– Elitidrottare använder Redcord för att hålla sig skadefria och träna upp samspelet mellan musklerna samt för att rehabilitera sig efter skador, säger Erik.

Om du reser mycket, vilket elitidrottare ofta gör, kan du packa ner en Redcord Mini i väskan och hänga upp den någonstans eller fästa den i en dörr. Du kan också ta med den till stugan.

Bra träning även för äldre

Allsidigheten, det lugna tempot och det faktum att man själv kan välja en nivå man behärskar, gör att Redcord passar väldigt bra även för den äldre generationen. Slyngorna utgör ett komplett träningsredskap som du själv kan montera hemma, vilket kanske ökar motivationen att pröva sig fram på egen hand.

– Många äldre har till exempel ont i ryggen eller dålig rörlighet. Med regelbunden Redcord-träning kan man underhålla muskulaturen och därmed slippa värk. Redcord är en skonsam träningsform med låg intensitet, som kan utövas av alla, avslutar Erik.

 

Redcord

 

Leende dam med händarna i handtagen till Redcord i sitt vardagsrum
TRÄN HEMMA : Med Redcord kan träna var som helst. Slyngtäning gör det enkelt för dig! FOTO : Mylna / Redcord

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *