Träning med snöskor är fantastiskt

Träning med snöskor passar alla, och det är varken dyrt eller svårt att komma igång.

Alla som kan gå kan också gå med snöskor. Det är inte så mycket svårare än att gå en vanlig promenad. Det är mycket enklare än att åka skidor och ett mycket bra hjälpmedel som många fler borde använda sig av – både för att kunna gå på snö, men också för träning, med fantastiska naturupplevelser.

Träning för alla

Även personer som inte är särskilt aktiva kan få ut mycket genom att träna med snöskor. Oavsett du om har lite svårt att gå, är överviktig eller bara allmänt otränad, passar snöskor lika bra som det gör för normal- och vältränade.

Du får fina naturupplevelser, bra träning och en känsla av att ha klarat av någonting, utan att behöva ta ut dig fullständigt. Intensiteten bestämmer du själv genom att välja terräng, tempo och underlag.

Snöskor nu och då

Förr i tiden användes snöskor främst för att ta sig till och från uthuset på vintern. De var oftast gjorda av naturmaterial och därmed inte särskilt stabila. De fyllde visserligen sin funktion, men hade ett väldigt begränsat användningsområde.

Dagens snöskor är lättare och starkare. De ger bättre grepp och är mycket enklare att gå med än gamla snöskor i trä. I dag tillverkas snöskor av köldbeständig plast, karbonstål och aluminium och finns att köpa i många olika varianter. De har dessutom stegjärn, vilket gör det mycket enklare att klättra och gå i uppförsbackar.

Kvinna med snöskor på fjället.
ALL SLAGS TERRÄNG: Tack vare många års utveckling kan du med dagens snöskor ta dig fram nästan överallt.

Lätt att komma igång

Att gå med snöskor ger effekt redan från första steget. En del turistanläggningar, hotell och friluftsföretag har snöskor till uthyrning, annars är alternativet att låna eller köpa ett par.

XXL har prisvärda snöskor för kortare turer, vilket kan vara ett bra alternativ för nybörjare. Det bästa är att satsa på bra kvalitet från början – i värsta fall kan du alltid sälja dem vidare.

Bra träning

När du går med snöskor använder du kroppens stora muskelgrupper. Du tränar balans och kondition och får samtidigt frisk luft och fantastiska naturupplevelser.

Person med snöskor på väg uppför fjället.
PÅ TOPPTUREN: Snöskor är en suverän träningsform, vare sig du föredrar toppturer eller skogspromenader.

Om du går med stavar använder du överkroppen mer, vilket gör att du får högre förbränning, bättre rörlighet samt tränar musklerna i armar, axlar och bröst. Dessutom är det lättare att hålla balansen i ojämn terräng. XXL rekommenderar att du använder teleskopstavar med snötrugor när du går med snöskor.

Att gå med snöskor är mjukt och skonsamt för kroppen, med liten belastning på senor och leder.

Kan användas nästan överallt

Du kan använda snöskor nästan överallt, utom på väldigt hårda underlag som asfalt, sten och betong. Då slits stegjärnen ut fort. En tumregel är att snöskor kan användas överallt där det är enklare att gå med än utan dem. Men de är i första hand konstruerade för att gå på snö.

Gå gärna i preparerade spår eller pister de första gångerna. Börja inte i djup snö, utan prova dig fram efter hand.

Om ni är flera stycken som ska gå tillsammans är det bäst att låta den starkaste eller mest vältränade/erfarna av er gå först. Då trampar hen upp vägen för de andra, men alla får bra träning.

Välj terräng som du känner att du klarar av, gärna varierad. Det är viktigt att inte rivstarta med en krävande topptur, utan börja försiktigt och öka svårighetsgraden successivt.

Snöskor som hänger på en ryggsäck.
LÄTTA ATT TA MED: Snöskor kan fästas på alla ryggsäckar och är enkla att ta på vid behov.

Snöskor Stavar Snölås

Nödvändig utrustning

  • Snöskor: Köp snöskor som är anpassade efter din kroppsvikt plus lite till, om du ska gå med ryggsäck. Snöskor för långa turer är lättare, smalare och längre än snöskor för korta turer.
  • Skor: Använd ett par rejäla vinterkängor, gärna lätt fodrade och inte för tunga.
  • Stavar: Det är praktiskt med teleskopstavar, så att du kan justera längden efter terrängen. Du har rätt längd på staven om armbågen är vinklad i 90 grader när spetsen är nedstucken i snön.
  • Snölås: I djup snö är det bra med snölås. Då slipper du få snö i skorna och bli kall om fötterna.
  • Kläder: Samma kläder som vid vanliga fotvandringar. Det är viktigt med bra ventilationsmöjligheter.

Nybörjartips

  • Se till att snöskorna sitter ordentligt på fötterna.
  • Välj rätt storlek i förhållande till din vikt.
  • Testa gärna på gräs första gången.
  • Börja alltid med en väldigt kort tur och öka gradvis.
  • Använd alltid stavar, särskilt i början.

Sammanfattning

  • Snöskor passar alla, låg inlärningströskel.
  • Du behöver inte lära dig något nytt. Alla som kan gå kan gå med snöskor.
  • Lätt att komma igång.
  • Samma teknik som på skidor, men du glider inte.
  • Enklare än att åka skidor i kuperad terräng, eftersom du kan ta mindre steg.
  • Träningseffekten kan ökas med terräng, snödjup och rörelser.
  • Lätta att fästa på ryggsäcken och ta med sig i bilen, på tåget, bussen eller spårvagnen.
  • Kan användas såväl i två meter snö som på barmark (gräs, sand, myrar). Perfekt om du vill gå över myrar på sommaren!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *